Menu

odrosnę w rdzeniu drzewa

poezja, literatura, muzyka, sztuka

muzyka

Muzyczny listopad

nati.z

Już dziś o godz. 12 można zobaczyć i posłuchać tu Koncert w 80 rocznicę śmierci Georga Gershwina. Usłyszymy:

Bohuslav Martinů – Le Jazz (ca. 5’)
George Gershwin – Koncert fortepianowy F-dur (ca. 31’)
George Gershwin – Poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu (ca. 16’)

w następnych dniach listopada:

 




 




18.11.2017, godz.19.00
Nikiszowiec, Kościół Św. Anny
Koncert Marcina Wyrostka z okazji 90. rocznicy poświęcenia kościoła św. Anny na Nikiszowcu. W katowickiej świątyni wykona program "Tango Corazon".



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Muzyczny październik

nati.z

Jutro o godzinie 12 można posłuchać i obejrzeć transmisję online poranku symfonicznego Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, więcej na temat koncertu tutaj




Koncert z cyklu "Wiedeń 1780-1820" - Dekada 1800-1810, Aula im. Bolesława Szabelskiego, ul. Wojewódzka 3, 27 październik godz. 18, więcej tutaj


Poranek symfoniczny w NOSPR - transmisja on-line

nati.z

9 kwietnia o godz. 12:00 transmisja online poranku symfonicznego NOSPR!

W programie koncertu:

Rodion Szczedrin – Suita Carmen (wybór) (ca. 20’)

Rodion Szczedrin – I Koncert fortepianowy (ca. 18’)

Georges Bizet – II Suita Arlezjanka (ca. 21’)

 

Orkiestrę poprowadzi Alexander Humala.

Konrad Skolarski fortepian

 

Koncert transmitowany będzie online na kanale NOSPR na YouTube, dostępny będzie także na stronie internetowej www.nospr.org.pl i na stronie internetowej Programu 2 Polskiego Radia.

Festiwal prawykonań

nati.z

Festiwal Prawykonań Polska Muzyka Najnowsza / 24 - 26 marca 2017

Podczas siedmiu koncertów tegorocznej edycji Festiwalu zabrzmią dzieła czołowych polskich kompozytorów, m.in. Rafała AugustynaZbigniewa BargielskiegoRyszarda GabrysiaZygmunta Krauzego, Hanny Kulenty - Majoor, Krzysztofa MeyeraPiotra Mossa.

Wywiad z Joanną Wnuk-Nazarową, dyrektorem naczelnym NOSPR tu

Poranek symfoniczny w NOSPR - transmisja on-line

nati.z

Streaming dostępny jest na oficjalnym kanale NOSPR na YouTube i na stronie internetowej Programu 2 Polskiego Radia.  

https://youtu.be/xjLlWrfXEcI

W programie usłyszymy utwory francuskich i polskich kompozytorów Francisa PoulencaAlberta RousselaAntoniego Szałowskiego Mikołaja Góreckiego. Orkiestrę poprowadzi urodzony w Libanie, obecnie związany z warszawskim środowiskiem muzycznym Bassem Samir Akiki, a solistką będzie znana i utytułowana skrzypaczka Kaja Danczowska. 

Wykonawcy:

Bassem Akiki dyrygent

NOSPR

Kaja Danczowska skrzypce

Marcin Majchrowski komentator

 Program:

Antoni Szałowski – Uwertura

Francis Poulenc – Suita z baletu Les biches

Mikołaj Górecki – Concerto-Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową

Albert Roussel - suita F-dur op. 33


Kolejność wykonywania utworów zmieniona, nie wg programu.

Muzyczny styczeń

nati.z

W końcu się wybrałam na koncert, dziś następny, a dalsze w przyszłym tygodniu.

W programie: Johannes Brahms - Sonatensatz-Scherzo; Ignacy Jan Paderewski - Sonata a-Moll Op. 13; George Gershwin - Summertime z opery "Porgy nad Bess";William Kroll - Banjo i skrzypce; Fritz Kreisler - La Gitana, Maurice Ravel - Kaddish; Manuel De Falla - Taniec hiszpański; Grażyna Bacewicz - Trzy tance (polski, mazowiecki, słowiański)



etnos ensemble

nati.z

Wspaniały wczorajszy wieczór, zapełniona sala po brzegi, wszyscy zasłuchani. Energetyczna muzyka klezmerska, tanga Astora Piazzolli, utwory - kompozycje Konrada Merta (niektóre nawiązujące do muzyki, o korzeniach arabskich jak np. "Shisha"). Szczególnie spodobała mi się bajkowa " kołysanka", która może być inspiracją do napisania wiersza dla dzieci. Gościnnie wystąpiła Katarzyna Merta (siostra akordeonisty). Jej gra na skrzypcach  i śpiew, wprawiły mnie w nostalgiczny nastrój, bo jakże się czuć w dźwiękach "Ajde Jano". Po koncercie można było zakupić debiutancką płytę, otrzymać autografy zespołu.

Harfa pięknie brzmi

nati.z

Słucham (od czasu do czasu) uczestników Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im.Henryka Wieniawskiego. Wczoraj dla odmiany byłam na koncercie w Akademii Muzycznej.

W programie: Giuseppe Verdi, Elias Parish-Alvars, Tadeusz Baird, Max Bruch. Interesujące dla mnie były Sceny (Rozmowa, spór i pojednanie) Tadeusza Bairda na wiolonczelę, harfę i orkiestrę (1976–77)

Koncert Północ - Południe

nati.z

Sobotni wieczór spędziłam w sali kameralnej NOSPRu. Usłyszeliśmy Aulisa Sallinena - III Kwartet smyczkowy Aspekteja Peltoniemen Hintrikin surumarssista op. 19 wykonany przez Kwartet Śląski, po nim Georga Enescu Oktet smyczkowy C-dur op. 7  w wykonaniu kwartetu Śląskiego i Lutosławki Quartet. Można było pobyć w muzyce, pomyśleć.

W innym wykonaniu.

Zrobiłam kilka fotek smartfonem, wracając na parking. Jakież było moje zdziwienie, zauważyłam zająca, dał susa z trawnika, na tę górkę powyżej.


Anastasis

nati.z

 (...)

Po prostu sięgnij i dotknij nieba
Do nieba będziemy śpiewać
Jesteśmy dziećmi Słońca
Nasza podróż dopiero się zaczyna (...)

Children of the Sun 


(...) Nauczyłeś mnie, że cierpliwość
To cnota.
Dałem sobie czas,
Pozwoliłem działać Naturze.
Wszystko się wyjaśniło,
Wszystko w swoim czasie.

Cofnij swoje zegary,
Otwórz swoje wspomnienia.
Pod zasłoną,
Gdzie czas stoi w miejscu,
Pokazałeś mi znak.
Pokazałeś mi znak. 

All In Good Time


uspokojenie

nati.z

http://orkiestrahistoryczna.pl/newspics/pic49.jpg

     Wczorajszy muzyczny wieczór był ucieczką od zewnętrznej świątecznej otoczki, wejściem w uduchowienie, uspokojenie, w to co najbardziej wartościowe, w sens Narodzenia Pańskiego.

     W programie znalazły się utwory francuskich barokowych kompozytorów, a także tradycyjne francuskie kolędy z epoki, pięknie zaśpiewane przez sopranistkę Joannę Radziszewską, która na scenie przypominała zjawiskowego anioła.

 

Orkiestra historyczna {oh!}


Martyna Pastuszka, Katarzyna Szewczyk - skrzypce
Dymitr Olszewski - altówka
Justyna Krusz, Krzysztof Firlus - viole da gamba
Marcin Swiatkiewicz - klawesyn
Marysia Wilgos - lutnia

Soliści:

Joanna Radziszewska - sopran
Krzysztof Firlus - viola da gamba
Marcin Świątkiewicz - klawesyn

PROGRAM:


G.Muffat (1653-1704) Sonata V G-dur ze zbioru Armonico tributo
F. Couperin ( 1688-1733) Sonata La Sultanne
na 2 skrzypiec, 2 viola da gamba i basso continuo

*
M-A. Charpentier (1643-1704 Gloria in excelsis Deo; H 370
na sopran i basso continuo

M-A. Charpentier- Noëls sur les instruments H534
J-M. Leclair (1697-1764) - Sonata I na dwoje skrzypiec
M.Corrette (1707-1795) Nouveau Livre de noëls pour le
M.Marais - Pièces de viole
oraz francuskie kolędy z epoki!

zdjęcia własne

Wiolonczelowo

nati.z



 



W oczekiwaniu na dyrygenta

Cóż napisać, spędziłam wczorajszy wieczór w świecie muzyki.

Tomasz Strahl jest wybitnym wiolonczelistą, który tak zespala się ze swoim instrumentem, że można powiedzieć - gra całą duszą i ciałem.

Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm, Norymberga 1778. Szczególnie z zapartych tchem wysłuchałam japońskiego K........nr 1.(kilka lat wcześniej już słyszałam na koncercie w AM bodajże 3 takie utwory).

W koncercie finałowym w sobotę 28 listopada wystąpił

Rastrelli Cello Quartett

w składzie:

Kira Kraftzoff , Sergio Drabkin, Kirilli Timofeev, Misha Degtjareff

Program koncertu:

David Popper Tarantelle, Edvard Grieg "There Scenes from Peer Gynt"

Sulkhan Zinzadze Three excepts from "Georgian Dances and Songs"

William Handy St.Louis Blues

w drugiej części koncertu:

aranżacje Sergia Drabkina

Queen Bohemian Rhapsody

Various Composers 007 (James Bond Potpourri)

Carlos Jobim Desafinado

Astor Piazolla Oblivion

Bobby Timmons Moanin

Russian Folsong Bublichki

Duke Ellington - Sergio Drabkin Swing Swing Swing

Paul Desmond Take Five


oczywiście jeszcze dwa bisy!

zdjęcia własne

SINFONIA IUVENTUS

nati.z

W ramach XXV Mikołowskich Dni Muzyki 23.05 - 13.06.2015 r. wczoraj w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach wystąpiła Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus. Na fortepianie zagrał Ivo Kahánek. Dyrygował Tadeusz Wojciechowski.


W programie: Schumann, Weber, Beethoven.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus została powołana w roku 2007 z inicjatywy Maestro Jerzego Semkowa pod honorowym patronatem artystycznym prof. Krzysztofa Pendereckiego. Skupia najzdolniejszych absolwentów uczelni muzycznych w Polsce.

Sala koncertowa pełna, muzyka i jej wykonanie wspaniałe, szczególnie występ Ivo Kahánka był ucztą muzyczną. Po bisie byliśmy "zaczarowani", czyli ogólnie mówiąc - przyjemny wieczór w nieszczególną pogodę.


Koncert w Czechach

CODE NUMBERS / ZAUROCZENIE

nati.z



Po raz kolejny słucham płyty CODE NUMBERS Leszek Kułakowski Ensemble piccolo, pięknie wydanej przez Music Vox Records w 2010r. Do płyty dołączona jest kilkustronicowa książeczka ze zdjęciami kompozytora - muzyka, z jego słowem wstępnym do płyty. W mojej widnieje dedykacja kompozytora, którą zdobyłam po koncercie w dniu 10 marca 2015r. w NOSPR-e.

Powiedziałam: chcę kupić najbardziej poetycką z płyt.
Leszek Kułakowski: oto ona CODE NUMBERS, najbardziej poetycka, zauroczenie.

I tak słucham kolejny raz, wchodząc w tajemniczy, niewysłowiony świat muzyki, wielobarwność wybrzmień, elementy ambientu. Uspokojenie, które łagodzi i kołysze.

Co o swojej muzyce pisze kompozytor, zarazem pianista jazzowy:

Muzyka, którą proponuję jest bardzo osobista, ekologiczna, pełna szerokich planów dźwiękowych. Chcę, by słuchacz choć na chwilę zadumał się w mojej muzyce. Żyjemy w czasach totalnego postępu technologicznego i rozwoju globalnej komunikacji. Każdy z nas korzysta ze zbioru kodów cyfrowych, dokonując transakcji finansowych, zakupów, czy korzystając z elektronicznych gadżetów. Poszczególne utwory są skonstruowane według kodów cyfrowych odwzorowujących muzyczne spotkania. Interesują mnie zdarzenia w pionie - harmonika, zagęszczenie faktury, plany dźwiękowe. Wiele inspirujących wydarzeń dzieje się poziomo - stosunki interwałowe, powyginana melika, zabawa czasem, nakładanie wzorów rytmicznych. Tytuły utworów to wymienione już wcześniej kody, współczesne piny muzyczne 1212222, 44244, 66665 itd. Najpiękniejszy utwór płyty nosi tytuł Dolina Charlotty, nawiązujący do pięknej doliny, gdzie Natura spotyka mądrego Człowieka. Piękno Natury zawsze mnie inspiruje. (...)

Wracając do koncertu, usłyszeliśmy Kwartet Leszka Kułakowskiego, który wykonał repertuar z różnych płyt, między innymi z najnowszego albumu Cantabile in G-minor.



 oraz



czy

 

Był to wieczór spędzony w muzyce pełnej liryzmu i poetyki, pełnej kolorów, nawiązującą stylistycznie do cool i jazzu europejskiego.

Leszek Kułakowski Quartet

Leszek Kułakowski fortepian
Jerzy Małek trąbka
Piotr Kułakowski kontrabas
Tomasz Sowiński perkusja


Leszek Kułakowski zapowiedział, że być może w przyszłym roku jego kwartet wystąpi wraz z orkiestrą symfoniczną, akustycznie w sali koncertowej NOSPR-u. Już czekam. 

Z płyty Looking Ahead 

Niedziela w muzyce najnowszej

nati.z

Przed koncertem na dachu budynku M.C.K.

 

Przed NOSPR-em

w sali koncertowej NOSPR-u

Ostatni koncert 6 Festiwalu Prawykonań zaczął się utworem Air na zespół instrumentalny i media elektroniczne - Stanisława Bromboszcza. Po przerwie usłyszeliśmy Retaeh na fortepian, smyczki i perkusję - Marka Grucki, następnie otuliła nas muzycznie Elegia na wiolonczelę solo i orkiestrę smyczkową - Mikołaja Góreckiego. Utwór Krzysztofa Meyera Muzyka światła i półcienia zakończyła koncert, ale sprowokowała mnie do ostatniego zdjęcia.

Kompozycje wykonała Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod niezawodnym dyrygentem Markiem Mosiem. Na fortepianie zagrał Piotr Sałajczyk, na wiolonczeli Tomasz Strahl. Warstwa elektroniczna - Michał Paduch i Marek Grucka.

Trzy pierwsze utwory to prawykonania. Natomiast Muzyka światła i półcieni po raz pierwszy została wykonana w Polsce, jej prawykonanie odbyło się 31 stycznia 2014 roku w Duseldorfie przez zespół NOTABU.


Co o swoich utworach piszą kompozytorzy:

Air na zespół instrumentalny i media elektroniczne (2013)

Tytuł kompozycji Air - został zaczerpnięty z tekstu poetyckiego Edwarda Estlina Cummingsa. Wiersz ten - ulotny, niedopowiedziany - charakteryzuje się niekonwencjonalnym układem typograficznym tekstu. Litery są tu nie tylko nośnikiem treści; pełnią również rolę znaku graficznego. (...) Dynamiczna projekcja wiersza Air jest istotnym elementem mojej kompozycji, której skrajne części mają cechować się analogicznymi jakościami ekspresyjnymi. Część środkowa, odmienna w swym charakterze, stanowi dla nich kontrast.

Autorem projekcji wideo jest Ewa Satalecka. W nagraniu wykorzystanym w warstwie elektronicznej wiersz Cummingsa recytują Ewa Satalecka i Mirosław Neinert.

Stanisław Bromboszcza

 

 Retaeh na fortepian, smyczki i perkusję (2013)

Utwór powstał z inspiracji jednym z ostatnich rozdziałów powieści Wilk stepowy Hermana Hessego, ktorego akcja dzieje się w Teatrze Magicznym. Utwór jest pierwszą częścią planowanego dyptyku muzycznego. Nastrój muzyczny odwołuje się do obecnej w pierwowzorze literackim narkotycznej, surrealistycznej atmosfery diabolicznego balu maskowego.(...)

Marek Grucka

 

Elegia na wiolonczelę solo i orkiestrę smyczkową (2014)

(...) Jest to utwór jednoczęściowy, składający się z tematu i siedmiu wariacji (ostatnia o charakterze kody). Elegia dedykowana jest panu Tomaszowi Strahlowi.

Mikołaj Górecki

 

Muzyka światła i półcienia (2013)

(...) Być może ktoś uzna, że faktycznie, muzyka zaczyna się w dźwiękowym półcieniu ( którego nie należy utożsamiać z dynamiką w rodzaju mezzopiano czy mezzoforte), by stopniowo rożświetlać się, ukazując coraz to nowe barwy lub kształty. Mając do dyspozycji instrumenty dęte drewniane i blaszane, urozmaiconą perkusję i niemniej zróżnicowaną grupę smyczków, można uzyskiwać z nich kolory czyste i zmieszane, o różnych stopniach jasności, a posiłkując się różnymi charakterami tych instrumentów - motywom nadawać indywidualne kształty. (...)

Krzysztof Meyer

po koncercie

zdjęcia własne

koncertowanie

nati.z



Zakład Skrzypiec zaprasza na cykl koncertów pt. VIOLONARIUM. Na pierwszym koncercie usłyszeliśmy laureatów konkursów skrzypcowych. Drugi koncert miał miejsce 11 marca.



Na koncercie pianistycznym mogliśmy podziwiać muzyczną osobowość Thomasa Beijera, który jest jednym z najlepszych pianistów młodego pokolenia w Holandii. Już w wieku 10 lat występował w wielu krajach Europy i Azji. Oprócz występów solistycznych prezentuje się jako kameralista, jest także kompozytorem. W roku 2008 ukazała się debiutancka płyta CD Thomasa Beijera, zawierająca utwory Johannesa Brahmsa. Następna plyta z muzyką Sergiusza Rachmaninowa wydana została w rpku 2012, natomiast trzecia płyta zatytuowana Cancion y Danza ukazała się rok później.

W tym roku planowane jest wydanie nastepnej płyty. W programie koncertu lutowego:

W programie:

Franz Schubert - 3 Klavierstücke (Impromptus aus dem Nachlass)

D.946Johannes Brahms - 4 Klavierstücke op. 119

Federico Mompou - Canción y Danza V
                                     Paisajes no. 2 – El Lago                                            
                                     Prélude VII – Palmier d'étoiles
                                     Musica Callada no. XXI

Manuel de Falla - Fantasia Baetica



Byłam na koncercie drugim.

Zbigniew Raubo - fortepian
Agata Kielar-Długosz - flet / Andrzej Jungiewicz - fortepian
Piotr Nowak - trąbka / Adam Greń - fortepian 
Malwina Wyborska - altówka / Andrzej Filipek - fortepian
Adam Krzeszowiec - wiolonczela / Anna Krzeszowiec - fortepian
Ewa Biegas – sopran / Grzegorz Biegas - fortepian

w programie:
Karol Szymanowski – 5 Preludiów op. 1
George Enescu - Cantabile et Presto na flet i fortepian
George Enescu - Legende na trąbkę i fortepian
George Enescu - Konzertstueck na altówkę i fortepian
George Enescu – Nocturne et Saltarello na wiolonczelę i fortepian
George Enescu - 3 Melodie op.4
Karol Szymanowski – Hymny op. 5

Natomiast 12 marca wieczór spędziłam w dźwiękach muzyki filmowej i musicalowej.



Orkiestra Muzyki Nowej

nati.z

W niedzielę mocno padało, śnieg przykrył drzewa, ulice i nas białą puchatą kołdrą. A wieczorem Orkiestra Muzyki Nowej ( o orkiestrze można poczytać też tu) zabrała nas w "inny wymiar muzyki". Koncert To idzie młodość miał miejsce w sali kameralnej NOSPR-u.

Najbardziej spodobał mi się koncert fagotowy (kompozytor Kamil Pawłowski) oraz Czasojaśnienie na zespół kameralny (kompozytor Przemysław Scheller). Koncert fagotowy, koncert romantyczny Kamila Pawłowskiego powstał jako zwieńczenie studiów doktoranckich pod kierunkiem Eugeniusza Knapika. Osią narracyjną koncertu jest pytanie o relację człowieka i absolutu. Relacja jest złożona jak idea dialogu. Solista czasem nie współgra z orkiestrą, dialog muzyczny zanika, pojawiają się liczne niezgodności rytmiczne. Muzyczny koncert jest jakby lustrzanym odbiciem rzeczywistości.

Czasojaśnienie inspirowane jest słynnym labiryntem pielgrzyma ułożonym na posadzce katedry w Chartres.



Droga mimo, że jest skomplikowana ( jak się okazuje tylko pozornie) prowadzi zawsze do celu. Przemysław Scheller uważa, że celem nie jest osiągnięcie środka labiryntu, tylko przemierzanie drogi do niego prowadzącej. Przemierzanie krętych ścieżek w ciszy i samotności pomaga myśleniu, medytacji i duchowej przemianie, sprawia że czas zaczyna jaśnieć. Zachęca słuchaczy do wyruszenia w kontemplacyjną wędrówkę w czasie trzyczęściowej kompozycji. Ostatnia wysłuchana kompozycja, to Muzykanci Stanisława Bromboszcza. Pełna ekspresji, wzbogacona gęstą instrumentacją i elektroniką.

Trzy kompozycje (z 4 wykonanych) to prawykonania.

Zdjęcia z koncertu można zobaczyć na stronie internetowej Orkiestry Muzyki Nowej.


© odrosnę w rdzeniu drzewa
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci